CONTENIDORS TANCATS PER AUGMENTAR EL RECICLATGE: EN PARLEM?

El proper mes d’octubre entrarà en servei el nou model de recollida de residus triat per l’equip de govern, “contenidors intel·ligents”, amb l’objectiu de millorar els percentatges de reciclatge per donar compliment a la normativa europea, que estan fixats en un percentatge de més del 60 % per l’any 2030 i de més del 65 % l’any 2035. A dia d’avui estem molt lluny d’assolir aquests objectius.

Estem totalment d’acord en que calia fer alguna cosa en aquest sentit, de fet el nostre grup en el programa electoral ja fèiem constar l’elaboració d’un estudi per adaptar el model de recollida de residus amb l’objectiu d’incrementar la quantitat però sobretot la qualitat de totes les fraccions d’objectes de la recollida selectiva. És en aquest últim punt on tenim seriosos dubtes sobre l’eficàcia del model triat per l’equip de govern per la falta de dades objectives. Sabem que no hi ha gaires més opcions, tot està inventat i només hi ha dos sistemes que permeten fer-ho amb garanties: el Porta a Porta i els contenidors tancats amb obertura mitjançant identificació electrònica.

Aquests últims dies estem escoltant paraules com coresponsabilitat, estalvi econòmic o objectius, paraules sorgides quan es produeix una proposta de canvi a la societat, però el nostre grup voldríem aclarir alguns conceptes que pensem que no s’estan explicant i que la ciutadania de Montmeló hauria de saber.

S’entén per coresponsabilitat la responsabilitat compartida, de la definició es desprèn que, per ser corresponsables és necessària una negociació entre totes les parts implicades. I és aquí on volem manifestar que l’equip de govern, una vegada més, no ha tingut en compte aquesta negociació amb la resta de grups de l’oposició. Només vam ser informats del model escollit com la resta de la ciutadania i pensem que calia anar una mica més lluny amb la creació d’un pla de residus municipal on tots els grups amb representació, així com també el Consell de poble, poguessin dir la seva amb l’objectiu de fixar acords per poder assolir amb garanties de futur els objectius marcats per Europa.

Es parla d’un estalvi econòmic de 500.000 euros per l’Ajuntament com a prova pilot de la comarca i això es correcte perquè la licitació s’ha realitzat des de el Consorci per a la Gestió dels Residus del Vallès Oriental. Per tant, la inversió que havia de realitzar l’Ajuntament per aquest concepte la pot destinar a un altre inversió, però dit això també volem aclarir i explicar que el cost de la licitació del Consorci de Residus repercuteix directament a la taxa de residus municipal i per tant, és la ciutadania qui pagarà en un futur el cost de la nova implantació dins del seu rebut d’escombraries.

El futur proper ha de concloure en l’aplicació de sistemes de taxa justa, en el qual les persones que adquireixen un major grau de responsabilitat amb el planeta generant menys i reciclant millor. Qui gestionarà les dades generades pel nou sistema?, Qui farà el seguiment a peu de carrer? De quin volum de personal disposem per poder fer tot això? Aquestes són algunes de les preguntes que ens preocupen perquè la ciutadania de Montmeló puguin pagar taxes de recollida de residus més econòmiques que les persones que no adquireixen aquest grau de responsabilitat.

Aquest és l’objectiu al final del camí i per tant els sistemes de recollida que implantem avui han d’estar preparats per aplicar-ho però per sobre de tot, l’objectiu no pot ser només econòmic o en reciclar més, sinó fer-ho amb qualitat per així assolir el principal objectiu d’aquest canvi, el mediambiental.

Scroll to Top

Si continues utilitzant aquest lloc acceptes l'ús de galetes. més informació

Los ajustes de cookies de esta web están configurados para "permitir cookies" y así ofrecerte la mejor experiencia de navegación posible. Si sigues utilizando esta web sin cambiar tus ajustes de cookies o haces clic en "Aceptar" estarás dando tu consentimiento a esto.

Cerrar